Vzdělávací program
Vzdělávací obsah
Jaro, léto, podzim, zima, ve školce je vždycky prima.
BAREVNÝ PODZIM
CÍLE:
- Seznámit nové děti s prostředím MŠ, vytvořit společná pravidla vzájemných vztahů, chování a komunikace.
- Seznámit je s pravidly bezpečného chování ve škole, na zahradě a v okolí MŠ. Při společných vycházkách pozorovat dění ve městě, poznávat bydliště kamarádů.
- Společně se snažit vytvářet pohodové prostředí ve třídě, vzájemně spolupracovat a respektovat se.
- Zajímat se o přírodu. Zaměřit se na význam ovoce a zeleniny, kde se pěstuje, kdy se sklízí.
- Rozvíjet estetické vnímání podzimní přírody – barvy podzimu a všímat si změn, tvořit z lesních plodů.
- Zaměřit se na určování počasí, charakteristiku podzimního počasí, jaký má význam voda, ukázat si koloběh vody.
- Seznámit děti blíže s ekosystémem – les – zvířata – rostliny – životní prostředí.
- Naučit se rozlišovat základní druhy ptáčků, říct si, jak se zvířata připravují na zimu. Vyrobit si draka.
- Vést děti k vyjádření svých názorů, poznatků, myšlenek a pocitů.
- Procvičit pojmy vlevo a vpravo, reakci na domluvené signály.
- Zaměřit se na řečovou kázeň – respektovat druhého, neskákat do řeči, hlásit se o slovo.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE:
Kompetence k učení
- soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
- klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo
- učí se s chutí, pokud se mu dostává uznání a ocenění kompetence
Kompetence k řešení problémů
- všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem
- řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého
Kompetence komunikativní
- ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
- průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím
Kompetence sociální a personální
- napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí
Kompetence činnostní a občanské
- má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých
- zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje; je otevřené aktuálnímu dění
- ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit
- chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky
- spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat
NABÍDKA TÉMAT: Moje školka, Všichni jsme tu kamarádi, Moje rodina, Na poli, Na zahradě, V lese, Dračí slet, Počasí a roční období, Ptáčci odlétají…
POHÁDKOVÁ ZIMA
CÍLE:
- Osvojit si některé poznatky o adventu, zvycích a tradicích, věnovat se historii Vánoc. Zaměřit se na jejich přípravu, společně s dětmi a jejich rodiči prožijít adventní čas v klidu a v pohodě. Seznámit děti s příběhem Tří králů a se zvyky a tradicemi, které jsou s tímto svátkem spojené.
- Potěšit obyvatele pečovatelského domu.
- Podněcovat tvořivost a nápaditost dětí, jejich estetické vnímání.
- Přiblížit dětem charakteristické znaky zimy, vlastnosti sněhu a ledu, změny v počasí.
- Prostřednictvím zimních sportů vést děti k poznání, že pohyb je důležitý pro naše zdraví, že je nutné dbát na bezpečnost svou i druhých. Při hrách ve sněhu rozvíjet pohybové schopnosti a dovednosti dětí.
- Povídat si o tom, jak a kde žijí a kdo jsou Eskymáci.
- Seznámit je s tradicemi masopustu, vyrobit si masky a společně uspořádat karneval.
- Učit se pojmenovat části těla a funkci důležitých orgánů, spojovat se zdravím pohybem a péčí o své tělo. Děti navštíví zdravotní sestřička, dentální hygienistka, uspořádat exkurzi do zdravotního prostředí
KLÍČOVÉ KOMPETENCE:
Kompetence k učení
- učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům
Kompetence k řešení problémů
- řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého
- řeší problémy na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé možnosti a varianty (má vlastní, originální nápady); využívá při tom dosavadní zkušenosti, fantazii a představivost
- rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedoucí k cíli), a řešení, která funkční nejsou; dokáže mezi nimi volit
Kompetence komunikativní
- dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
- komunikuje v běžných situacích bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými; chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou
- průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím
Kompetence sociální a personální
- uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky
- dokáže se ve skupině prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
- spolupodílí se na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobuje se jim
Kompetence činnostní a občanské
- odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem
- učí se svoje činnosti a hry plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat
- má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat
- dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se zodpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské)
NABÍDKA TÉMAT: Advent, My se čerta nebojíme, Vánoce jinak, Pečeme cukroví, Vánoční stromeček, Tři králové, Zimní sporty, Eskymáci, Karneval, Já a moje tělo, Zdraví…
ROZKVETLÉ JARO
CÍLE:
- Prostřednictvím pohádkových příběhů u dětí podněcovat představivost, rozvíjet fantazii, vyjadřování i řeč.
- Probouzet u dětí cit pro spravedlnost a pravdu, soucit, schopnost vcítit se do pocitů a nálad jiných.
- Společně se snažit vyřešit problémové pohádkové situace a posílit schopnost umět se rozhodnout v běžných i méně běžných situacích.
- Uvědomit si změny v přírodě spojené s příchodem jara i to, že lidská nedbalost narušuje přirozenou a pro lidi potřebnou krásu a čistotu životního prostředí. Při pozorování přírody dále rozvíjet poznatky a dovednosti (motorické, estetické i poznávací) v souvislosti s daným ročním obdobím.
- Pozorovat život na louce. Naučit se poznávat a pojmenovat nejznámější druhy hmyzu a seznámit se s jejich životem.
- V souvislosti s daným ročním obdobím se seznámit s domácími zvířaty a jejich mláďaty, jaký mají pro nás užitek.
- Při pobytu v přírodě rozvíjet pohybové schopnosti a fyzickou zdatnost.
- Využitím svátku matek nadále prohlubovat citové vztahy ke členům rodiny a k sobě navzájem. Zjistit, jak přicházíme na svět a kdo patří do naší rodiny.
- Pomocí písní a říkadel procvičit a zdokonalit výslovnost a kultivovaný projev.
- Vést děti k umění vystoupit na veřejnosti, zbavit se ostychu.
- Seznámit je s prací některých z rodičů, navštívit je v zaměstnání.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE:
Kompetence k učení
- uplatňuje získanou zkušenost v praktických situacích a v dalším učení
Kompetence k řešení problémů
- užívá při řešení myšlenkových i praktických problémů logických, matematických i empirických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích
- zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti
Kompetence komunikativní
- dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.)
- domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní
Kompetence sociální a personální
- projevuje dětským způsobem citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost
- chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou; dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování
- Kompetence činnostní a občanské
- chápe, že se může o tom, co udělá, rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá
NABÍDKA TÉMAT: Z pohádky do pohádky, Kniha je můj kamarád, Jaro už se probouzí, Velikonoce, Domácí zvířata, Svátek Země, Život na louce, Čarodějné hrátky, Mojí mamince z lásky, Dopravní výchova…
PRÁZDNINOVÉ LÉTO
CÍLE:
- Blížící se konec školního roku přinese mnoho zábavy a radosti. Sportovními hrami a soutěžemi oslavit svátek dětí.
- Jet na výlet a rozloučit se se školáky
- Letní období umožní veškerou činnost přenášet do přírody, budeme mít větší prostor pro rozvoj fyzické zdatnosti.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE:
Kompetence k učení
- má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
- odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých
Kompetence k řešení problémů
- chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou; uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit
- je schopno chápat, že lidé jsou různí, a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem
- nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu
Kompetence komunikativní
- ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit; má vytvořeny elementární předpoklady k učení se cizímu jazyku
Kompetence sociální a personální
- chová se při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích obezřetně; nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout
- samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej
Kompetence činnostní a občanské
- dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat svoje slabé stránky
- uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat; chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu
NABÍDKA TÉMAT: Letní sporty, Svátek dětí, Čím bych chtěl být, U rybníka, Moje milé Česko Těšíme se na prázdniny…